Współczesne życie często niesie ze sobą wiele wyzwań i presji związanej z pracą, życiem osobistym, zdrowiem oraz rozwojem osobistym. W tym wirze codziennych obowiązków łatwo stracić równowagę i zaniedbać pewne aspekty życia na rzecz innych. Jak się okazuje, skuteczne zarządzanie czasem jest niezwykle istotne, gdyż pozwala zadbać o dobre samopoczucie i nie tylko. A jak odnaleźć równowagę w życiu?

Równowaga w życiu, czyli czym jest work-life balance?

Równowaga między pracą a życiem osobistym, znana również jako ,,work-life balance”, to koncepcja, która ma na celu osiągnięcie harmonii między wymaganiami zawodowymi a aspektami życia prywatnego. Podejście to zakłada, że sukces zawodowy nie musi, a nawet nie powinien iść w parze z poświęceniem życia rodzinnego, relacji społecznych czy własnego zdrowia. Można śmiało powiedzieć, że to także świadome podejście do dbania o kondycję swojego organizmu zarówno pod kątem fizycznym, jak i psychicznym, by zapewnić sobie energię oraz wydajność. W dążeniu do work-life balance kluczowe jest indywidualne dostosowanie strategii i wybieranie rozwiązań, które najlepiej odpowiadają naszym osobistym potrzebom czy też wartościom. A oto kilka zasad, które mogą nam w tym pomóc!

Work-life balance w praktyce – podstawowe zasady

Wprowadzenie work-life balance w praktyce wymaga świadomych decyzji i konsekwentnego podejścia. Tylko, jak to zrobić poprawnie? Oto 7 zasad, które pomogą nam osiągnąć równowagę zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym!

Równowaga w życiu - czym jest i dlaczego warto ją osiągnąć?Zasada 1 – określenie priorytetów

W pierwszej kolejności zastanówmy się, jakie wartości są dla nas najistotniejsze zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Następnie stwórzmy listę priorytetów, jednocześnie dzieląc je na ważne, a pilne. Ważnym krokiem będzie tutaj ustalenie, ile czasu oraz na co potrzebujemy.

Zasada 2 – planowanie

Mamy już listę priorytetów – teraz czas na planowanie! Zastanówmy się, co realnie jesteśmy zrobić i do kiedy. Postarajmy się jednak, aby nasz harmonogram był elastyczny, gdyż w życiu mogą pojawić się niespodziewane sytuacje, do których trzeba będzie się dostosować. Jednocześnie zaplanujmy czas dla siebie, przerwy w pracy oraz chwilę na relaks lub sen w komfortowym łóżku, w skład którego wchodzi materac Nowy Sącz.

Zasada 3 – ustalenie granic

W work-life balance ważne jest ustalanie granic. Jeśli coś zaplanowaliśmy w konkretnych godzinach, to trzymajmy się tego. Oznacza to pracę w wyznaczonych godzinach oraz regularne robienie przerw. Ważną kwestią jest także unikanie pracy po godzinach. Dzięki świadomemu określaniu, co jest akceptowalne, a co nie, pozwala na skupienie się na istotnych aspektach życia i zapobiega przeciążeniu obowiązkami zawodowymi.

Zasada 4 – asertywność

Istotną kwestią jest także sztuka mówienia ,,nie”, czyli asertywność. W ten sposób będziemy mogli unikać dodatkowych obowiązków, które mogłyby zakłócić stworzoną przez nas równowagę między pracą a życiem prywatnym. Pomaga to także w ustaleniu granic czy prawidłowym komunikowaniem się ze współpracownikami.

Zasada 5 – prawidłowa komunikacja z pracodawcą

Dobra komunikacja powinna być nie tylko na linii pracownik-pracownika, ale także pracownik-pracodawca. Obejmuje to informowanie przełożonego o swoim czasie i planach, zwłaszcza jeśli są one związane z życiem osobistym. To pozwoli uniknąć niepotrzebnych konfliktów czy zaskoczeń. Postarajmy się także na bieżąco zgłaszać wszelkie problemy, planować urlop z wyprzedzeniem i umiarem, starając się dostosować go do okresów, które nie wpłyną znacząco na pracę zespołu.

Zasada 6 – zachowanie zdrowego stylu życia

Zachowanie zdrowego stylu życia jest kluczowym elementem osiągania work-life balance. Integracja nawyków sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu z codziennym życiem pozwala na pełniejsze czerpanie radości z codziennych czynności. Pamiętajmy zatem o regularnej aktywności fizycznej, zdrowej diecie czy efektywnemu wypoczynkowi, do którego idealnie nada się łóżko wyposażone w materac lateksowy 120×200 cm.

Zasada 7 – rozwijanie zainteresowań

Rozwijanie zainteresowań to nie tylko przyjemność, ale również istotny element pozwalający nam zachować równowagę w życiu. Przede wszystkim pozwala na samorozwój oraz czerpanie satysfakcji z czegoś, co lubimy robić. W ten sposób nie wpadamy w rutynę, możemy się zrelaksować i odpocząć. Pamiętajmy, że czas na swoje zainteresowania czy hobby powinien być uwzględniony w harmonogramie.

Dlaczego warto dążyć do osiągnięcia równowagi w życiu?

Tak naprawdę każdy z nas musi zobaczyć, jakie zasady work-life balance będą się u nas sprawdzały. Jest to niezwykle ważne, gdyż różnimy się trybem życia, rodzajem pracy czy prywatnymi zainteresowaniami. Jednak dla wielu osób wprowadzenie równowagi w życie wiąże się z przeorganizowaniem dotychczasowego funkcjonowania. A zatem, czy warto? Jak się okazuje – bez wątpienia tak! Jak się okazuje, work-life balance:

  • pomaga chronić zdrowie psychiczne i fizyczne, zapewniając czas na odpoczynek oraz tak ważną dla naszego organizmu regenerację,
  • poprawia relacje międzyludzkie, gdyż daje nam cenny czas, który umożliwia budowanie, a także utrzymywanie zdrowych relacji z rodziną, przyjaciółmi i innymi bliskimi,
  • poprawia efektywność zawodową, a także korzystnie wpływa na koncentrację czy kreatywność,
  • zapobiega wypaleniu zawodowemu,
  • poprawia jakość pracy oraz ogólnie zwiększa satysfakcję z życia.

Dążenie do równowagi to nie tylko korzystanie z różnorodnych narzędzi i technik, ale także ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się warunków życiowych. Warto pamiętać, że każda osoba ma swoje własne wyobrażenie o równowadze, a kluczem do sukcesu jest elastyczność i umiejętność adaptowania się.

Przeczytaj także: Jak dbać o materac